امور فرهنگی دانشگاه آزاد خوراسگان
1400/03/12
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین علی اصغربیگی مدیرفرهنگی دانشگاه آزاداسلامی اصفهان(خوراسگان)

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین علی اصغربیگی مدیرفرهنگی دانشگاه آزاداسلامی اصفهان(خوراسگان)

به مناسبت گرامیداشت قیام خونین 15 خرداد وسالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)

حضرت امام روح الله موسوی خمینی (ره) از مردان خدا و سالکان حق طلبی بود که در عصر غربت معنویت و روزگار انزوای ارزشهای الهی و انسانی، صلای دین مداری و آزادی خواهی سر داد و سلسله جنبان قیامی شد که امواج توفنده آن اساس بیداد را به لرزه افکند

در این خصوص در سالروز ارتحال ملکوتی ایشان ......

1-چرا حضرت امام ره قیام وانقلاب کردند؟

این که چرا علمای مذهبی  به رهبری حضرت امام ره علیه رژیم شاه و دولت های او قیام کرده اند، بسیار واضح است.  ما در مبانی دینی این حدیث را ازامام علی علیه السلام داریم که می فرماید: «خداوند از دانشمندان پیمان گرفته است که بر سیری ستمگر و گرسنگی مظلوم سکوت نکنند. وشاه و دار و دستۀ اوکه با همۀ فقر طاقت فرسای مردم ما، میلیاردها دلار ثروت کشور را به خود اختصاص داده بودند ومردم را در فقر ومحرومیت نگه داشته بودند بر علما بود که با آن مبارزه کنند چون علما ودین داران شاهد آن بودند ونمی توانستند سکوت کنند وشاهد مستعمره شدن مملکت باشند وهمچنین  درجهت دیگر ظاهر شدن بدعتهای دینی در حکومت طاغوتی شاه علما را برآن داشت که در جهت احیای دین به رهبری ایشان اقدام نمایند واین یک وظیفه ی الهی بود چون باز در مبانی آمده است که  «اگر بدعت ها در دین ظاهر شود بر علما است که دانش خود را آشکار کنند»، واین شاه  وپدر او بودند که با انواع دروغ ها و حیله ها هم دین خدا را تحریف کرده و خواسته های شیطانی خود و اربابانش را به عنوان قوانین منطبق با اسلام، بر ملت مظلوم ایران تحمیل می کرد و هم حقایق و واقعیات را وارونه جلوه می دادند. وبر علمای دینی و مذهبی بود که چهرۀ واقعی آنها را به ملت معرفی کنند

2-اساس اعتقادات مبارزاتی حضرت امام ره مبتنی بر کدام آموزه های شریعت بود؟

حضرت امام ره در یک جایگاه بزرگ علمی در حوزه های علمیه جای داشتند و این امتیاز فوق العاده ایی بود چون ایشان در فقه تا حد مرجعیت وصاحب فتوا بودن و در علوم معقول نیز تاصاحبنظر بودن پیش رفتند که آثار علمی باقیمانده ایشان در دهها جلد گویایی این واقعیت ها است یعنی حضرت امام ره در مثلث سه ضلعی دین (کلام واعتقادات،فقه ومبانی،اخلاق وعرفان) به واقع اسلام وتشیع را با ذائقه امروزی هضم کرده بودند واین جایگاه رفیع موجب تأثیر گذاری ایشان در جهان امروز شد ،من باب مثال حضرت امام ره در هیچ دانشگاهی علوم سیاسی تحصیل آکادمیک نکرده بودند آما با درک عمیق اسلام وشناخت جهان پیرامون، همه نظریات سیاسی متعارف روز را تحت تأثیر شگرفی قرار دادند ومقبولیت ومشروعیت سیاسی جدیدی را در دنیا مطرح کردند و با این نظریات سیاسی دین را به معنای عام که شامل غیر از اسلام حتی می شود از انزوا نجات دادند.

ویک بخش آن در وصیت نامه ی سیاسی الهی ایشان متجلی است، زیرا ایشان در این وصیت نامه که دو بخش عمده دارد در ابتدا و مقدمه حدیث ثقلین را مطرح کرده اند و با تکیه بر آن قبل از بیان وصایای سیاسی واجتماعی به مبانی اعتقادی پرداخته اند، که این درسی بزرگ برای حاکمان و مدیران ومنتخبان ولشگریان وکشوریان وآحاد جامعه است که تا در مبانی اعتقادی قوی ومستحکم نشوند در امور سیاسی واجتماعی واقتصادی و فرهنگی وارد نشوند والاخودرا تباه و حکومت ونظام را به فساد وتباهی می کشند.

3-استمرار انقلاب در بین نسل دانشگاهی چگونه باید باشد ؟

از آنجائکه استمرار یک حرکت کمتر از شروع آن نیست وهرحرکتی گرچه شروع خوبی داشته باشد اما استدامه خوبی نداشته باشد به نتیجه مطلوب نمی رسد همه عقلای عالم برای ادامه هر کاری برنامه ای بلند مدت ترسیم می کنند ؛حضرت امام ره هم به این سیره عقلا توجه جدی داشتند لذاایشان بعنوان مؤسس انقلاب واحیا گر اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه وآله)برای جهانی شدن نهضت و پایداری آن نظرات بلندی را ارائه کرده اند. که از جمله در خصوص ادامه انقلاب نقش بی بدیلی برای حوزه ها ودانشگاهها بعنوان فرهیختگان و کسانی که در پیشانی جامعه هستنند قائلند به همین جهت، ایشان بر روی مسائلی همانند انقلاب فرهنگی، تهاجم فرهنگی، اهمیت دادن به مسئله تعلیم و تربیت آن هم تعلیم وتربیت اسلامی نه استعماری، درصحنه بودن واستقلال علمی (تولید علم بومی) دردانشگاه و دانشگاهیان، توجه به قشر دانشگاهی و وپرورش متخصصین متعهد و اینکه متعهد باشند تا بتوانند رسالت انقلاب و حفظ ارزش‌های انقلاب را برعهده‌گرفته و جلوی انحرافات، بدعت‌ها و نفوذ جریانات فکری چپ و راست (غربی و شرقی )را گرفته و از طریق علم و آگاهی، زمینه را برای بقای نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم کنند، تأکید می‌کنند.

لذا ایشان پسوند اسلامی را برای دانشگاه مطرح کردند و مبنای حرکت دانشگاه اسلامی را در جهت بقای انقلاب و ارزش‌های انقلابی، خداباوری و خدامحوری، و تزکیه نفس و ولایت‌پذیری می دانستند، که حاصل آن چنین خواهد شد که دانشگاهیان، با تکیه‌بر خودباوری و خوداتکایی می‌توانند زمینه تحقق استقلال جامعه و حفظ نظام اسلامی را بر عهده بگیرند.

ما باید راه امام (ره) ،که راه ایمان، عدالت، مقاومت و پیشرفت مادى و عزت و سعادت است را در همه ابعاد دهیم تا انقلاب امام ره گسترش دهیم.

پیکره بی جان یک ملت که خسته از دیکتاتوری شاهان و خیانت روشنفکران و فریب بیگانگان، سرد و یخ زده بود، گرمی، روح، زندگی و حیات ابدی بخشید.

4-بنا برآنچه بیان شد چه مسائلی می تواند دانشگاه را از مسیر حضرت امام ره در دانشگاه اسلامی مد نظر ایشان دور کند؟
البته جواب این سؤال قدری نیاز به تأمل ودقت بیشتری داردچون قدری پیچیدگی دارد و آنچه هم که می گوییم شاید برداشت از نظر ایشان باشد نه عین کلام گرچه شواهدی در کلام ایشان بر این نظر وجود دارد اما بطور کلی می توان گفت : دو خطر جامعه دانشگاهی را تهدید می کند یکی سکولاریسم ودیگری تحجر.
حضرت امام(ره) مخالف جدی سکولاریسم بود امام ره معتقد به دین سیاسی بوده و برای آن ادلّه ای از جمله تشکیل حکومت از سوی پیامبر اکرم(ص) و حضرت امیر(ع) اقامه نموده اند واز طرفی امام ره به عنوان فیلسوف و عارف، مخالف جدی تحجر و اخباری‌گری بودند.
ودلیل مخالفت ایشان با این دو روشن است چون در نهایت به یک نقطه می‌رسند.
در کلام امام ره تحقیقی انجام شده بیشترین وتکرارپذیرترین واژهایی که ایشان به کار بردهاند،عبارتند از: مردم ،استقلال و تدین و پایبندی به اسلام و مبارزه با استکبار و زورگویی و بالاخره «توجه به معیشت مردم و رفع فقر» و اینها منظومه ی فکری ایشان بعنوان معمار کبیر انقلاب اسلامی است.

5- این گونه که شما می گویید تفکرجدایی دین ودنیا وجمود فکری وتحجر خطری بزرگ برای دانشگاه است چگونه این را ترسیم می کنید؟
تحجر یک نوع سلفی‌گری و ظاهرگرایی وجمود فکری است بدون توجه به نیازهای مردم وشناخت زمان ومکان، ولی سکولاریسم پدیده ای نوظهوراست که به اومانیسم و لیبرالیسم مرتبط بوده وبا دین مخالف است. و در واقع هردو یک حرف را می‌زنند یکی می‌گوید ما را با سیاست چه کار؟ دیگری می‌گوید ما را با دین چه کار؟ پس هردو جدایی دین از سیاست را می‌خواهند. .....بنا بر این متجددان و دینداران نباید پُز این را بدهند که متحجر یا سکولار نیستند.ممکن است در اعتقاد نباشند اما در عمل ورفتار اینگونه رفتار کنند و نتیجه رویکرد هر دوی آنها یکسان است واین خطر جدی است برای همه اهل علم و دانش است که خیلی هم حفاظت ومواظبت می خواهد.
چون دانشگاه بریده از دین که روح اباحه گری در آن حاکم شود و همه ی آموزشها وتحقیقات بدون توجه به مبانی ومنابع دینی وارزش های آن پیش رود به همان اندازه خطر ناک است که افراد متحجری در آن بیایند که توجه به نیازهای واقعی جامعه نداشه باشند وخود دانشگاه را هدف بدانند البته این سخن به این معنا نیست که الان در این وضعیت هستیم اما به عنوان یک هشدار باید به آن توجه داشت و این هشدار در حوزه های علوم دینی هم باید مورد توجه قرار گیرد.
ولذا امام ره در کلامی در روش صحیح مبارزه با این اندیشه در جایی در صحیفه اینگونه نقل شده که فرموده: «فرهنگ دانشگاه ها و مراکز غیرحوزه ای به صورتی است که با تجربه و لمس واقعیت ها بیشتر عادت کرده است تا فرهنگ نظری و فلسفی، باید با تلفیق این دو فرهنگ و کم کردن فاصله ها، حوزه و دانشگاه در هم ذوب شوند تا میدان برای گسترش و بسط معارف اسلام وسیع تر گردد.» صحیفه امام، ج21، ص99
6- وظیفه دانشجویان نسبت به اندیشه های امام ره چیست؟
حضرت امام ره خیلی به دانشجویان علاقه مند بودند ازنگاه ایشان دانشجو یک قشر آگاهی است که می تواند در اجتماع نقش مؤثری ایفا نماید؛ ایشان معتقد است دانشجو برای اینکه بتواند نقش خود را کامل اداء نماید باید در کنار سایر اقشار اجتماعی از جمله روحانیون، بازاریان، نظامیان و عامه مردم باشد. و ظاهراً مجموعا 125 پیام وسخنرانی که حضرت امام درباره نقش اجتماعی و سیاسی دانشجویان بیان داشته اند بر این ارتباطات دانشجویی وایفای نقش تأکید زیادی داشته اند ولذا یکی از بهترین روشهای نقد ونظارت حاکمیت می تواند در دانشگاه توسط دانشجویان انجام شود.
واز طرفی استکبار جهانی و مدعیان آنها همیشه در فکر این مسئله بوده اند که فعالیت آموزشی و تربیتی دانشگاه ها را از مسیر الهی و مقدس خود خارج نمایند که می طلبد دانشگاهیان مثل همیشه با توجه به رهنمودهای حضرت امام خمینی (س) ورهبر فرزانه انقلاب اسلامی در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تلاش نمایند و با حفظ و پاسداری از هویت اسلامی خود با تلاش و با تحقیق و پژوهش وامیدواری به آینده موجبات رشد و تعالی جامعه را فراهم آورند.

تعداد بازدید:
172
طراحی و توسعه در اداره وبومتریک و امور وب سایتهای دانشگاه - کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) می باشد.
Powered by DorsaPortal